Karin den Oudsten
Professionele begeleiding in het ouderschap

Marketing in de GGZ


Na meer dan twintig jaar in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, veranderde mijn leven in 2014 door een onverwacht ontslag wegens boventalligheid. Omdat ik mijn eigen praktijk Psychecoach al een jaar eerder was begonnen, ontstond het logische gevolg dat ik deze zou gaan uitbouwen. 

Van het bedrijfsleven naar de zorg: een grote overstap. 

Een nog grotere overstap kun je bijna niet bedenken. Voor een managersfunctie zou het misschien nog niet zoveel verschil maken. Of je nu een bedrijf aan het managen bent of een GGZ-instelling, tegenwoordig maakt dat niet zoveel meer uit. Met dank aan de marktwerking in de zorg. Maar die managersfunctie is niet voor mij weggelegd. Eenvoudigweg omdat mijn interesse daar niet ligt. 

Mijn belangrijkste drijfveer om mijn eigen praktijk te beginnen is mijn ervaringskennis. Daar wilde ik meer mee gaan doen dan alleen mijn verhaal vertellen. Na het schrijven van twee boeken en het online zetten van een website voor lotgenoten vond ik het tijd om hulpverleners meer inzicht te geven in de psychische aspecten waar moeders na de bevalling mee te maken kunnen krijgen. Het bijzondere is dat de Verloskunde Academie in Rotterdam mij de mogelijkheid gaf om die kennis met studenten te delen.

Omdat mijn kennis zich dus op het snijvlak van geboortezorg en GGZ bevindt, blijf ik binnen beide sectoren nogal onbekend. Hulpverleners in de geboortezorg vinden mij misschien een vreemde snuiter als ik vertel over psychotische klachten na een bevalling, hulpverleners in de GGZ laten mij wellicht links liggen omdat ik geen diploma heb op het gebied van ervaringsdeskundigheid. En 'must-have' in de GGZ, maar voor mij als zzp-er onmogelijk om zelf te bekostigen.

Tel daarbij op dat mijn boeken niet van een dermate hoog niveau qua schrijfstijl zijn dat men mij snel uitnodigt om hierover te vertellen. Met daarnaast een uitgever die het concept 'printing-on-demand' hanteert en totaal niets aan marketing doet, tenzij ik ervoor betaal. Dan kun je je misschien wel indenken dat ik mijzelf meer moet 'verkopen' dan een ander. En daar gaat de schoen ongelofelijk wringen.

Want verkopen - oftewel marketing - is 'not done' binnen de GGZ.

En als je de bovenstaande vetgedrukte regel als beginnende zzp-er leest, knoop deze regel dan goed in je oren. Ik zou het bijna in CAPS LOCK willen zetten. Je zult er namelijk nog vele keren tegenaan lopen. Het enige wat wel direct impact heeft, is een boek schrijven of een film maken over jouw persoonlijke ervaringen. 

Wanneer je de mogelijkheid krijgt om ergens jouw verhaal te vertellen, dan is er vaak geen andere oplossing voorhanden dan de alom bekende boekenbon. Maar met een boekenbon kun je geen kapper, slager of bakker betalen. Zo simpel is het. 

Dus zul je jezelf beter moeten verkopen. Aan marketing doen dus. Om geld te verdienen. Om te kunnen leven. Die laatste korte regel vinden mensen heel normaal: dat je kunt leven.

Maar 'verkopen', 'geld verdienen' en 'marketing' zijn voor veel mensen vieze woorden.

Terwijl iedereen er dagelijks mee te maken heeft, de hele dag door. Je wordt iedere dag erdoor beinvloed, terwijl je dat lang niet altijd in de gaten hebt. Of je nu naar de televisie kijkt, door een stad wandelt of in de supermarkt staat. Je wordt omgeven door marketing, of je het nu wil of niet.

En niemand vindt het vreemd dat hulpverleners en ervaringswerkers betaald worden voor hun werk, maar zodra je als zelfstandige gaat werken, dan word je beschouwd als een op winst gericht persoon. Dat vind ik zo vreemd.

Laten we één ding afspreken. 

Zodra ik in een vrijstaande villa ga wonen, in een gloednieuwe sportwagen ga rijden, een vakantie in een tropische omgeving ga boeken, dollartekens in mijn ogen krijg, een butler inhuur of een zwembad laat inbouwen in de achtertuin, dan mag je mij er op aanspreken dat ik teveel winst maak met mijn praktijk. 

Tot die tijd ben ik gewoon aan het werk. Als zelfstandig ervaringsprofessional Geboortezorg & GGZ.

Geschreven op 27 december 2015 door Karin den Oudsten. Ze geeft trainingen, gastlessen en workshops over psychische aandoeningen binnen de kraamzorg, verloskunde en verpleegkunde.